Stage, school, afstuderen, vaste baan. Check!

30 sep 2019

Leren naast het werken of werken naast het leren? Versterkend of afleidend? Het is maar net hoe je het bekijkt. Maar het is zeker een aanrader!

Even voorstellen

Ik zal me eerst even voorstellen: ik ben Mariëlle en werk nu anderhalf jaar als junior assistent-accountant AA bij Stolwijk Philipsen. Afgelopen jaar heb ik mijn afstudeeropdracht uitgevoerd bij één van onze klanten en ben ik succesvol afgestudeerd. In juli heb ik dan ook mijn HBO-diploma Accountancy in ontvangst mogen nemen. Ik hoor je bijna denken “Je werkt al anderhalf jaar als junior assistent-accountant, maar je hebt je diploma pas 2 maanden? Hoezo?”. Ik zal je vertellen hoe het gelopen is…

Nee hè…vertraging!

Een meeloopstage van 20 weken was onderdeel van mijn opleiding en ik kwam bij Stolwijk Philipsen terecht. Dat was mijn eerste échte ervaring met de praktijkkant van accountancy. En het beviel me heel goed! Ik had zo veel zelf mogen doen, zoveel kunnen zien en ervaren. Al met al een heel goede ervaring, zowel wat betreft de werkzaamheden als de klik met de collega’s.

Ik baalde enorm

 

Na de stage ging ik uiteraard weer terug naar school, maar helaas liep ik een half jaar vertraging op. Ik hoefde geen colleges meer te volgen, maar moest wel tentamens maken in dat halve jaar. Versnellen kon niet, dus ik baalde enorm dat ik zes maanden stil zou staan. Tot daar een mail vanuit Stolwijk Philipsen kwam!

Op kantoor hadden ze via-via gehoord dat mijn opleiding vertraagd was en ik een half jaar weinig om handen had. Ik kreeg de vraag of ik tijdens mijn vertraging bij Stolwijk Philipsen wilde komen werken. Ja natuurlijk wilde ik dat! Blijkbaar was mijn meeloopstage bij hen ook heel goed bevallen! Dus zo kwam ik in dienst. Ik moest natuurlijk nog wel mijn tentamens halen en afstuderen om mijn diploma te behalen. Want hoe fijn het ook was om al te werken, dat diploma wilde ik zeker binnenslepen.

Tijd om af te studeren

Het studeren voor de tentamens en daarbij werken was wel pittig. Ik heb flink wat uren zitten blokken maar was vastberaden om de tentamens allemaal te halen. En dat is gelukt! De combinatie van werken en leren tegelijkertijd had zeker voordelen: ik zag dingen in de praktijk gebeuren, die het makkelijker maakte om de theorie te begrijpen. Het versterkte elkaar. Hoewel ik ook moet zeggen dat de theorie en praktijk op sommige punten toch ver uit elkaar liggen, of in ieder geval de manier waarop je de theorie in praktijk toe moet passen. Tijdens je studie krijg je alles mooi per onderdeel aangeboden, je leert het, maakt het tentamen en kan het afvinken. In de praktijk is het stukken minder goed geordend, het komt in kleine hapjes. Zo zijn er onderwerpen die ik in mijn eerste studiejaar geleerd heb, die ik alweer bijna vergeten was en nu terugkomen in de praktijk. Gelukkig stonden er altijd collega’s klaar om al mijn vragen te beantwoorden.

Het was een drukke periode, werken en leren, maar zeker de investering waard: ik haalde al mijn tentamens en mocht beginnen met afstuderen! Een half jaar lang werken aan een afstudeeropdracht voor een bedrijf. Binnen Stolwijk Philipsen was hier geen mogelijkheid voor, maar misschien waren er wel indirecte opties… In zo’n mooie klantenkring zal er toch wel een organisatie zijn die een afstudeerder in wil zetten voor het maken van een opdracht? En ja hoor! Zo kwam ik uit bij een goede klant, een mooi bedrijf in Nijmegen.

Ze wilde een MIS. Uh… wat???

 

Een wat???

En toen kwam de opdracht: men wilde graag een MIS. Een wat??? Ja inderdaad, dat dacht ik ook. Ik had geen flauw idee wat er bedoeld werd en kreeg het al een beetje benauwd, kon ik dit wel? Gelukkig werd vrij snel duidelijk wat ze precies bedoelden: ze wilden een Management Information System. Wat eenvoudiger gezegd: een dashboard waarmee ze snel en actueel inzicht kregen in de omzet, kosten, debiteuren saldo, voorraad en bedrijfsresultaat. Kijk, nu werd het helder!

Eerste stap was om met heel veel medewerkers in het bedrijf te praten: hoe lopen de bedrijfsprocessen, wie doet wat, hoe wordt er gerapporteerd, op welke momenten worden cijfers in beeld gebracht. Met andere woorden, ik heb het hele bedrijf van binnen naar buiten onder de loep genomen. Ik moest er namelijk wel zeker van zijn dat de gegevens die we in het MIS wilden gaan invoeren ook kloppen.

Tijdens dat onderzoek kwam ik er inderdaad achter dat niet alle gegevens helemaal klopten, zo was bijvoorbeeld de voorraad niet maandelijks op orde. Zo kwam ik nog een paar dingen tegen die (nog) niet goed genoeg liepen om een betrouwbaar MIS mee te vullen. Dat moest dus eerst aangepakt worden door het opstellen van nieuwe processen en het opnieuw indelen van de administratie.

Een tussenstop

Aan het einde van mijn afstudeerperiode lag er een compleet plan om het MIS op te zetten. Inclusief een aantal opties voor geschikte software, nieuwe processen en een aanbeveling. En daar hield mijn afstuderen op… Ja, ik weet het. Het klinkt alsof er een mooi theoretisch plan ligt dat ergens in een la belandt en nooit meer het daglicht ziet. Helaas gaat het bij een groot deel van de afstudeeropdrachten zo. En ik ben blij om te zeggen dat het in mijn geval alleen een tussenstop is.

En door!

Dus mijn afstuderen zat erop. Het bedrijf was tevreden! Mijn verslag moest nog goedgekeurd worden door mijn opleiding en ook het verdedigen stond nog op de planning, maar ik kon ondertussen weer aan de slag bij Stolwijk Philipsen. En dat vond ik het allermooiste: ik ken mijn afstudeerbedrijf nu door en door! Ik weet hoe ze werken, wat er gebeurt, ik ben betrokken en heb een super goede klik met ze. Ik was dan ook super enthousiast toen ik hoorde dat ik dit jaar de jaarrekening voor deze klant mocht maken!

Veel balletjes hoog houden

 

Het bos even kwijt

Het werken, leren en afstuderen tegelijkertijd was veel, het was pittig. Soms zag ik door de bomen het bos even niet meer, maar ondanks dat was het een perfecte combinatie. Of ik nou op mijn werk zat of bij het afstudeerbedrijf, ik kon altijd bij mijn collega’s terecht. Ze stonden voor mij klaar, ik kreeg sterke feedback en de betrokkenheid bij mijn project was groot.

Ik voelde al tijdens mijn studie veel vrijheid en heb zelfstandig veel taken aan mogen pakken. Er heerst een fijne sfeer, informeel, de deuren staan altijd overal open. Ik ben super tevreden over hoe ik begeleid ben en wat ik afgelopen jaar geleerd heb. En nu, nu ga ik als afgestudeerd assistent-accountant (met mijn diploma op zak!) nog heel veel meer leren, want in de accountancy ben je nooit klaar met leren, gelukkig!

Zie jij het ook wel zitten om tijdens je studie al praktijkervaring op te doen? Of ben je aan het afstuderen en op zoek naar een baan in de accountancy? Kom eens bij Stolwijk Philipsen praten! We staan altijd open voor nieuw talent. Je kunt ons bellen (024 648 86 66) of mailen. We horen graag van je!


Delen via Social Media