Nieuwe btw-regels bij internationale handel

20 feb 2020

Om het btw-stelsel in de EU te harmoniseren gelden er vanaf 1 januari 2020 andere regels voor btw als het gaat om grensoverschrijdende transacties binnen de EU.

Vier quick fixes
Om het btw-stelsel binnen de EU te harmoniseren zijn er vier quick fixes benoemd. De eerste is de verplichting om het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur te vermelden om het btw-nultarief te mogen toepassen.

De andere drie gaan over de vereenvoudiging van ketentransacties, de bewijsvoering voor intracommunautaire leveringen en de zogeheten voorraden op afroep.

Quick fix 1
Vanaf 1 januari 2020 is het verplicht om het btw-identificatienummer van de afnemer op de factuur te vermelden als je het nultarief toe wilt passen bij intracommunautaire leveringen (ICL-levering). Voor btw-ondernemers is het dus een vereiste dat zij alle btw-nummers van hun afnemers vastleggen, zodat zij een juiste btw-aangifte en opgaaf intracommunautaire prestaties (opgaaf ICP) kunnen doen. Btw-identificatienummers kun je checken via het VIES.

Naast de vermelding van ICL-leveringen in de btw-aangifte is een juiste opgaaf ICP noodzakelijk. Hierin worden alle ICL-leveringen en/of diensten vermeld die geleverd zijn aan btw-ondernemers in andere EU-lidstaten. Daarnaast moet, indien eigen goederen worden overgebracht naar andere EU-landen, de waarde van deze goederen ook worden vermeld op de opgaaf ICP. Het is van belang dat de opgaaf ICP en de btw-aangifte met elkaar corresponderen.

Kortom
Lever je goederen aan btw-ondernemers in andere EU-lidstaten, dan moet je vanaf 1 januari 2020 het btw-identificatienummer van de afnemer op je factuur te vermelden. Een juiste toepassing van deze quick fix is belangrijk!

Wil je meer weten over de aangepaste btw-regels en/of de andere 3 quick fixes? Neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 024 648 86 66 of per mail via info@stolwijkphilipsen.nl.


Delen via Social Media