Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Testament: 3 redenen om er een op te stellen
Nadenken over ‘Wat als ik er niet meer ben?’ doe je meestal liever niet. Toch is het belangrijk, want hoe wil je bijvoorbeeld dat jouw nalatenschap wordt verdeeld? Regel je niets, dan kunnen je erfgenamen voor onaangename verrassingen komen te staan. Ik licht drie redenen toe, waarom je zeker een testament wilt opmaken.
Door Rick Hendriksen, Fiscalist
Heeft iemand op het moment van overlijden geen testament, dan geldt voor zijn nalatenschap de wettelijk geregelde verdeling. De echtgenoot en kinderen van de overledene zijn dan voor gelijke delen erfgenaam, maar het is de echtgenoot die – in het kader van “alles op de langstlevende” – in eerste instantie alles ontvangt. Bezittingen én schulden.
Meer weten over de wettelijk geregelde verdeling? Je leest het op de Wettelijke-verdeling pagina van de Belastingdienst.
Een testament is een juridisch document waarin een persoon, ook wel erflater genoemd, zijn of haar laatste wensen voor zijn nalatenschap vastlegt. Je kunt er de verdeling van je bezittingen mee regelen en erfgenamen in aanwijzen.
Een testament is meer dan een stukje papier met jouw wensen erop. Het is ook een document waarmee je jouw erfgenamen kunt helpen om voordelen te behalen en duidelijkheid te scheppen. Kijk maar:
Met een testament kun je de financiële toekomst van jouw erfgenamen op maat regelen en zoveel mogelijk (fiscaal) voordeel benutten. Je laat een testament uiteindelijk natuurlijk vastleggen en bekrachtigen door een notaris, maar vooraf kunnen we samen jouw specifieke situatie en wensen doornemen. Zo weet je hoe je de vastlegging van jouw testament kunt optimaliseren en de belangen van alle betrokkenen kunt waarborgen. Bel of mail mij of een van mijn collega’s. We helpen je graag verder.
Rick HendriksenFiscalistTel: +31 (0)314 369 111E-mail: r.hendriksen@stolwijkkelderman.nl
Actueel
Wat maakt het juiste moment om je bedrijf te verkopen?
Je eenmanszaak omzetten naar een bv – Wel of niet interessant?
Btw-herziening: Wat kun je wanneer wel/niet in aftrek brengen en wat verandert?
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Wat de reden voor verkoop van je bedrijf ook is — nieuwe kansen, pensioen, of het gevoel dat je alles eruit hebt gehaald — het is een van de meest ingrijpende beslissingen die je als ondernemer ooit zult nemen. Wat dan cruciaal is: op het júiste moment verkopen. Maar wat bepaalt het juiste moment om […]
Je eenmanszaak omzetten naar een bv, het is voor veel ondernemers een spannende beslissing. Hoe weet je of je er goed aan doet? Het antwoord op die vraagt hangt af van een aantal factoren. Ik neem je kort mee in 6 daarvan en leg je uit waar je op moet letten. Door Louisa Rensink, Junior […]
Stel je koopt dit jaar theatertickets voor medewerkers en doet die bij in hun kerstpakket. De voorstelling zelf vindt plaats in 2025. Je wilt de tickets onderbrengen in de vrije ruimte van de werkkostenregeling. Moet dat dan in de WKR 2024 of juist die van 2025? Het antwoord op de vraag of je de vrije […]
Per 2026 gaat de btw-herzieningsregeling mogelijk ook gelden voor diensten aan onroerend goed, zoals verbouwingen, die meer dan € 30.000 kosten. Hoe zit het dan met je btw-aftrek? En hoe werkt btw-herziening eigenlijk überhaupt en hoe zit het met de herzieningstermijnen? Fiscalist Tarik heeft de belangrijkste punten voor je samengevat en geeft tips. Door Tarik […]
Op de werkvloer draait het steeds meer om de vaardigheden van medewerkers en steeds minder om functietitels. (Samen)werken op basis van die skills wordt het nieuwe normaal. De constante factor onder die vaardigheden? Soft skills. Ik leg je uit wat dit voor vaardigheden zijn én waarom ze de motor voor jouw organisatie zijn en je […]
© 2024 - Stolwijk Kennisnetwerk