Verandering biedt kansen
Home / Blogs / Testament: 3 redenen om er een op te stellen
Nadenken over ‘Wat als ik er niet meer ben?’ doe je meestal liever niet. Toch is het belangrijk, want hoe wil je bijvoorbeeld dat jouw nalatenschap wordt verdeeld? Regel je niets, dan kunnen je erfgenamen voor onaangename verrassingen komen te staan. Ik licht drie redenen toe, waarom je zeker een testament wilt opmaken.
Door Rick Hendriksen, Fiscalist
Heeft iemand op het moment van overlijden geen testament, dan geldt voor zijn nalatenschap de wettelijk geregelde verdeling. De echtgenoot en kinderen van de overledene zijn dan voor gelijke delen erfgenaam, maar het is de echtgenoot die – in het kader van “alles op de langstlevende” – in eerste instantie alles ontvangt. Bezittingen én schulden.
Meer weten over de wettelijk geregelde verdeling? Je leest het op de Wettelijke-verdeling pagina van de Belastingdienst.
Een testament is een juridisch document waarin een persoon, ook wel erflater genoemd, zijn of haar laatste wensen voor zijn nalatenschap vastlegt. Je kunt er de verdeling van je bezittingen mee regelen en erfgenamen in aanwijzen.
Een testament is meer dan een stukje papier met jouw wensen erop. Het is ook een document waarmee je jouw erfgenamen kunt helpen om voordelen te behalen en duidelijkheid te scheppen. Kijk maar:
Met een testament kun je de financiële toekomst van jouw erfgenamen op maat regelen en zoveel mogelijk (fiscaal) voordeel benutten. Je laat een testament uiteindelijk natuurlijk vastleggen en bekrachtigen door een notaris, maar vooraf kunnen we samen jouw specifieke situatie en wensen doornemen. Zo weet je hoe je de vastlegging van jouw testament kunt optimaliseren en de belangen van alle betrokkenen kunt waarborgen. Bel of mail mij of een van mijn collega’s. We helpen je graag verder.
Rick HendriksenFiscalistTel: +31 (0)314 369 111E-mail: r.hendriksen@stolwijkkelderman.nl
Actueel
WHOA voor ondernemers: kans voor herstructurering bij zwaar weer
Jaarverslaggeving in de zorg: wanneer ben je transparant genoeg?
Werkkostenregeling 2025: kansen benutten en valkuilen vermijden
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Veel ondernemers in Nederland kampen nog steeds met oude coronaschulden. De onderneming draait goed, winst op papier, maar de kasstroom loopt leeg door hoge aflossingsverplichtingen. Investeren zit er niet in, je voelt geen vooruitgang en je vraagt je af: hoe lang hou ik dit nog vol? De WHOA kan voor ondernemers dan het verschil maken. […]
Als zorgaanbieder heb je te maken met steeds meer regels rondom verantwoording en verslaglegging. Transparantie is belangrijk, je legt er bijvoorbeeld maatschappelijke verantwoording mee af. Té veel openheid kan echter risico’s opleveren. Hoe bepaal je het juiste detailniveau voor jouw organisatie? En waar moet je op moet letten bij het deponeren van je jaarstukken? Accountants […]
De Werkkostenregeling (WKR) bestaat inmiddels meer dan 10 jaar, maar voor veel werkgevers blijft het een uitdaging. Hoeveel vrije ruimte heb je nu precies voor de Werkkostenregeling 2025? Welke kosten vallen erbuiten? En hoe voorkom je dat je pas aan het einde van het jaar ontdekt dat je te ver bent gegaan? Fiscalist Tarik Jansen […]
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Standaard Bedrijfsindeling (SBI-codes) in september 2025 vernieuwd. Deze codes geven aan wat de hoofd- en eventuele nevenactiviteiten van een onderneming zijn. Ze lijken misschien een puur administratieve formaliteit, maar onderschat ze niet. Je SBI-code bepaalt namelijk hoe overheden, verzekeraars, banken en pensioenfondsen jouw bedrijf beoordelen. Door Dianne Blij, […]
Bij het begin van een dienstverband maken werkgevers en medewerkers allerlei afspraken. Denk aan het loon, het aantal werkuren per week, vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden. Die afspraken leg je vast in een arbeidsovereenkomst. Maar wat als er óók een cao geldt waarin andere afspraken staan over precies die onderwerpen? Welke regels zijn dan leidend: de […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk