Verandering biedt kansen
Home / Nieuws / false
Het UBO-register is bedoeld om inzicht te geven in de belanghebbenden van juridische entiteiten, zoals bv’s, vof’s en nv’s. UBO’s (Ultimate Beneficial Owners) zijn personen die meer dan 25% van het economisch belang in een organisatie hebben. Het inschrijven in het UBO-register is verplicht.
Het UBO-register is vanaf zondag 27 september voor iedereen te raadplegen. Het invoeren van het register hangt samen met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Behalve de verplichte gegevens zullen er ook stukken gedeponeerd moeten worden, zoals bijvoorbeeld de statuten.
Voor bestaande bv’s en andere entiteiten geldt dat men zich binnen 18 maanden moet laten registreren bij de Kamer van Koophandel. Nieuw opgerichte entiteiten moeten dit direct bij inschrijving bij de Kamer van Koophandel doen.
UBO’s van bestaande organisaties krijgen 18 maanden de tijd om zich te registreren, dit betekent dus ook dat het register de komende tijd nog niet compleet is. Houd hier rekening mee als je gegevens op wilt zoeken.
Het UBO-register geeft inzicht in de belanghebbenden van een juridische entiteit zoals een dga van een bv. Gegevens van die belanghebbenden die door iedereen kunnen worden opgevraagd, zijn de geboortemaand, het geboortejaar, de nationaliteit, de woonstaat en de aard en omvang van het door de uiteindelijk belanghebbende gehouden economische belang. Het economisch belang wordt uitgedrukt in bandbreedtes van bepaalde percentages. Er worden geen geldbedragen genoemd.
Behalve het registreren van bovenstaande gegevens (die voor iedereen inzichtelijk zijn) moet je als UBO nog meer gegevens registreren, die niet voor iedereen inzichtelijk zijn.
Behalve de openbare gegevens, staan er ook gegevens in het register die alleen toegankelijk zijn voor autoriteiten met een geheimhoudingsverplichting, sommige meldingsplichtige instellingen voor de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme), zoals banken en accountants, en de Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland). Zij kunnen extra gegevens opvragen. FIU-Nederland is de organisatie waar meldplichtige instellingen ongebruikelijke transacties dienen te melden.
Deze extra gegevens zijn de geboortedag, de geboorteplaats, het geboorteland en het adres van de uiteindelijk belanghebbende. Daarnaast, indien van toepassing, het burgerservicenummer (BSN-nummer) of een buitenlands fiscaal identificatienummer plus informatie waaruit duidelijk wordt vanuit welk land het nummer is verstrekt.
Ook kunnen alleen deze instellingen een afschrift van documentatie op grond waarvan de identiteit van de uiteindelijk belanghebbende is geverifieerd opvragen, zoals een kopie-paspoort en een afschrift van documentatie waarmee wordt onderbouwd waarom een persoon de status van UBO heeft en waarmee de aard en omvang van dat belang wordt aangetoond.
Het UBO-register staat al tijden ter discussie vanwege de mogelijke schending van de privacy. Via het UBO-register is bijvoorbeeld makkelijk na te gaan wie belangrijke aandeelhouders zijn binnen een bv. De openbare informatie in het UBO-register (het deel van de gegevens dat voor iedereen inzichtelijk is) is namelijk tegen een geringe vergoeding te raadplegen. Wel zijn maatregelen genomen ter bescherming van de privacy. Zo zullen gebruikers van het UBO-register worden geregistreerd. Ook kunnen officiële instanties meer gegevens opvragen dan derden.
Wil je meer weten over het UBO-register? Onze adviseurs zijn telefonisch (0314 369 111) of per mail bereikbaar voor al je vragen.
Actueel
Nieuw Stolwijk Kelderman Deventer officieel geopend
Fiets van de zaak – Alles over bijtelling en onbelast vergoeden
Vanaf 1 juli strengere eisen overdrachtsbelasting bij juridische splitsing
Deel dit bericht
Nog niet uitgelezen?
Afgezwakte CSRD-regelgeving – een doodsteek voor de duurzame transitie? Nee, in tegendeel. Juist nu zien we steeds sterker de meerwaarde van duurzaam ondernemen. De ondernemers en organisaties die écht geloven in transparantie en werk willen maken van hun toekomstbestendigheid gaan (vrijwillig) door. Voor hen is er de VSME-standaard met praktische en haalbare kaders voor duurzaamheidsrapportage. […]
Gisteren openden we officieel ons nieuwe kantoor in Deventer. Met extra werk- en overlegruimte voor verdere groei en verankering van Stolwijk Kelderman (SK) en heel Stolwijk Kennisnetwerk (SKN) in Oost-Nederland. “Een uitdagende maar zeker haalbare ambitie”, aldus Bart Kuipers, accountant bij Stolwijk Kelderman Deventer. Daar waar anderen de regio verlaten kiest SKN met volle overtuiging […]
Nu de zon zich weer vaker laat zien, is het hét moment om medewerkers – of jezelf als dga – te stimuleren vaker de fiets te pakken. Met een fietsregeling en fiets van de zaak combineer je vitaliteit met fiscale voordelen. Hoe zit dat precies? We zetten de regels voor je op een rij. Bijtelling […]
Overweeg je vastgoed over te dragen via een juridische splitsing? Let op: vanaf 1 juli 2025 gelden strengere eisen overdrachtsbelasting en vrijstelling hiervan. Wil je nog profiteren van de huidige regels? Kom dan nu meteen in actie. Momenteel geldt dat je bij een juridische splitsing vrijstelling kunt krijgen van overdrachtsbelasting, mits de splitsing niet primair […]
Het podium vragen past niet bij Diana Aalderink, bestuurder en aandeelhouder van Stolwijk Kelderman (SK) en Stolwijk Kennisnetwerk (SKN). Sommige gelegenheden – zoals een 25-jarig werkjubileum – vragen volgens collega’s echter om welverdiende aandacht. Dus vierden we Diana’s jubileum op 27 maart 2025 met familie en alle collega’s in theater Amphion in Doetinchem. Inclusief een […]
© 2025 - Stolwijk Kennisnetwerk